گزیده نکات دین و زندگی (۲) در یک نگاه
پیامد اول: بیرون آمدن زندگی از بنبست، ایجاد شور و نشاط در زندگی، انگیزهی فعالیت و کار (انرژی فوقالعاده)، همت خستگیناپذیر (لذت از کار خود و تلاش در خدمت به خلق خدا) و رفتار حضرت علی (ع) در ایجاد نخلستان و حفر چاه و وقف آن
با کاروان هستی
۱- نمونهای از نظام جهانی- نظام واحد جهانی← ارتباطات طولی و عرضی در نظام جهانی (اندیشه و تحقیق صفحهی ۲۹ کتاب درسی)
۲- حقیقت وجود انسان: دلایل غیر مادی بودن روح: الف- ثابت بودن خود، ب- رؤیاهای صادقه. (ذکر نمونههای صفحهی ۵۳ کتاب)
۱- ضرورت معاد: (در پرتو حکمت الهی، در پرتو عدل الهی)، ۲- حکمت الهی (گرایش به بقا و جاودانگی، میل به کمالات بینهایت)، ۳- عدل الهی (بالعدل قامت السماوات و الارض، پاداش بسیاری از اعمال در دنیا ممکن نیست، مجازات کسانی که به دیگران ستم کردهاند بهطور کامل در دنیا امکانپذیر نیست.)
پاسخ به یک اشکال در مورد معاد: ۱- امکان معاد (معاد جسمانی، معاد روحانی، حقیقت وجود انسان: نفس و روح). (اندیشه در آیات صفحهی ۷۴- اندیشه و تحقیق صفحهی ۷۵ کتاب درسی)
ب) مرحلهی دوم: ۱- نفخ صور دوم، ۲- زنده شدن همهی انسانها، ۳- نورانی شدن زمین، ۴- برپا شدن دادگاه عدل الهی، ۵- حضور شاهدان و گواهان (الف- فرشتگان الهی، ب- اعضای بدن انسان)، ۶- دادن نامهی اعمال، ۷- قضاوت بر معیار حق. (اندیشه و تحقیق صفحهی ۹۲ کتاب درسی)
۲- جایگاه نیکوکاران: الف- بهشتیان گروه گروه وارد بهشت میشوند، ب- بهشت هشت در دارد و مخصوص گروههای مختلف است، ج- نحوهی برخورد با بهشتیان، د- بالاترین درجهی بهشت، بالاترین مرتبهی نعمتهای بهشت، برترین مقام بهشت، هـ- ترنم بهشتیان و نحوهی حضور در بهشت
۲- تصمیمهای بزرگ و توکلهای بزرگتر
حضرت هود (ع) در مقابل لجاجت قومش، تلاش و مجاهدت خود را افزایش میداد (توکل میکرد).
حضرت شعیب (ع) در مقابل تمسخر و استهزای قومش، عقبنشینی نکرد و امیدوار و مصمم بود (توکل میکرد).
توکل: ۱- اگر توکل، همراه با معرفت و اخلاص باشد، خداوند کارها را چاره میکند. ۲- توکل، وقتی معنا دارد که انسان مسئولیت خود را انجام دهد و با فکر و اندیشه و مشورت و با عزم و تصمیم برای هدف تلاش کند. ۳- توکل، امری قلبی و درونی است. ۴- به معنای گفتن یک جمله نیست.
۲- محبت به حق: الف- عشق به خدا همچون اکسیری است که مرده را حیات و زندگی حقیقی میبخشد، ب- قرآنکریم، اساس و پایهی دینداری را محبت خداوند قرار میدهد.
۳- آثار محبت به خدا: الف- دوستی با دوستان خدا (رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع))، ب- پیروی از خدا (سرپیچی از خدا نشانهی عدم صداقت است)، امام صادق (ع): سرپیچی نشانهی دوست نداشتن است، ج- محبت به راهی که ما را به خدا میرساند، د- بیزاری و تنفر از باطل و دشمنان خدا (جملهی امام خمینی (ره)«تبرّی و تولّی») دینداری بر دو پایهی«تولّی و تبرّی»، هـ- مبارزه با دشمنان
۲- تناسب میان ظاهر و باطن در آراستگی: ظاهر هر فرد، تجلی درون اوست. دل به هر جا رود عمل هم به همان جا میرود.
۳- عفاف، عزتمندی و آراستگی: عفاف: فضیلت روحی و اخلاقی است که سبب میشود انسان اندام ظاهری خود را وسیلهی خودنمایی و جلب توجه دیگران قرار ندهد. امام صادق (ع):«لباس نازک و بدننما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانهی سستی و ضعف در دین است.»
۴- نیاز به مقبولیت و رابطهی آن با آراستگی: جوان برای اثبات مفید بودنش برای جامعه، تلاش میکند توانایی و استعدادهای خود را کشف کند و در معرض دید دیگران قرار دهد. مقبولیت مثبت و منفی. (اندیشه و تحقیق صفحهی ۱۴۲ کتاب درسی)
آیا در قرآنکریم دربارهی عفاف و پوشش دستور خاصی وجود دارد؟ ۱- آیات ۳۰ و ۳۱ سورهی نور حدود پوشش زن مسلمان را تعیین کرده است، ۲-«نگاه به نامحرم همچون تیری از ناحیهی شیطان است.» رسول اکرم (ص)، ۳- فرمایش امام کاظم (ع) در جواب برادرش به این سؤال که دیدن چه مقدار از بدن زن نامحرم جایز است، ۴- زنان مسلمان از همان ابتدا موی سر خود را میپوشاندند ولی با حدود آن آشنا نبودند.
آیا اسلام نحوهی شکل پوشش را معین کرده است؟ ۱- پوشش مردان: مردان نباید لباسی بپوشند که آنان را نزد مردم انگشتنما کند. (حرام است) ۲- پوشش زنان: تمام بدن خود را بهجز صورت و دستها تا مچ از نامحرم بپوشانند.
چرا میان پوشش زنان و مردان تفاوت وجود دارد؟ ۱- به دلیل حفظ و نگهداری نعمت زیبایی از طرف زنان (وابستگی مرد به زن و تحکیم خانواده)، ۲- بهرهبردن زن از نعمت زیبایی برای رشد و کمال خود و خانواده.
آیا حجاب زنان، موجب سلب آزادی و کاهش حضور زنان در جامعه است؟ ۱- پوشش زنان، سلامت اخلاقی جامعه را بالا میبرد. ۲- حریم و حرمت زن را حفظ میکند. ۳- آرامش روانی او را افزایش میدهد.
هدف واحد و مسئولیت مشترک: ۱- دعوت به خیر و نیکی: مؤثرترین و برترین راه دعوت به خیر و نیکی، دعوت عملی است. ۲- امر به معروف و نهی از منکر: حضرت علی (ع) خطاب به امام حسن و حسین (ع) فرمودند:«امر به معروف را ترک نکنید.» امام باقر (ع):«امر به معروف و نهی از منکر فریضهی بزرگ الهی است.»
راهکار امر به معروف و نهی از منکر: الف- شرایط: چهار مورد، ب- مراحل: سه مرحله، ج- روشها: هفت مورد از امام خمینی (ره).
کار و تلاش در سیرهی معصومین (ع): ۱- رسول خدا (ص):«کسی که روزی خود را با تلاش تهیه میکند در قیامت در شمار انبیا قرار میگیرد.»، ۲- امام کاظم (ع):«کار و فعالیت، سیرهی پیامبران، اوصیای آنان و بندگان شایستهی خداست.»، ۳- رسول خدا (ص):«هر کس بار خود را بر دوش دیگران بیندازد ملعون است.»
آثار تربیتی کار: ۱- شکوفایی استعدادها، ۲- لطافت احساس، ۳- تمرکز قوهی خیال، ۴- احساس عزت نفس.
اتقان در کار: ۱- رعایت قواعد درست کار، ۲-عرضهی محصولی بدون نقص، ۳- تلاشگری شرافتمندانه همراه با در نظر داشتن مصالح عمومی جامعه.
ربا کاذبترین کارها: ۱- اگر پول، خودش مستقلاً مورد معامله قرار گیرد، بدون اینکه فایدهای در کار باشد، ربا پیش میآید. ۲- قرآنکریم نسبت به ترک ربا هشدار میدهد و عدم ترک آن را به منزلهی جنگ با خدا و رسول اعلام میدارد. ۳- قرآن کریم راه درست افزایش ثروت را پرداخت زکات و انفاق میداند.
در هر فعالیت اقتصادی دو عامل دخالت دارد: ۱- مشارکت کار و سرمایه: الف- سرمایه، ب- کار؛ ۲- بانکداری: کانون مشارکت کار و سرمایه.
تأمین نیازهای عمومی جامعه: الف- انفاق، ب- مالیات.
انفاق: ۱- زکات (زکات یا انفاق واجب است.) ۲- خمس (شامل: غلات، دامها، شترها، حد نصاب، زکات فطره، حساب سال)
مالیات: ۱- شهری، ۲- کشوری.
نظرات شما عزیزان: